Trainen & coachen op circuit Mettet!
Op 11, 12 en 13 juni zijn we neergestreken op het spartaanse maar zeker niet minder gezellige paddock van circuit Mettet. Met “we” bedoel ik Alex, Robin, Jurien en ik.
Alex en Robin rijden beiden ZAC in de sport 600 en hebben dus al de nodige ervaring en zijn ook al eerder op Mettet geweest. Jurien heeft slechts een bochtentraining, twee keer Assen waarvan 1 keer vrij rijden gereden.
Voor Jurien was dit dan ook de eerste keer dat hij een meerdaags evenement ging rijden.
Naast zelf meters maken op de R1, had ik Jurien en Robin in de coaching deze drie dagen. Hiervoor kon ik mooi de data van Alex, Robin en mezelf vergelijken om heel specifiek te kijken waar de grootste winst te halen viel.
Waar liggen de secondes?

Robin had al wat ervaring op deze baan en wilde graag terugkeren naar zijn eerder gereden rondetijd. Nu in de eerste sessies van dag 1 kwam hij niet meer aan deze tijd. Voor een rijder kan dit heel frustrerend werken, zeker als je niet exact weet waar je het laat liggen.
Na de eerste sessies ging de AIM solo aan de computer en konden we al snel zien wat er aan de hand was. We constateerde dat Robin een zeer constante rijder was die structureel per rondje dezelfde dingen liet zien. Dit maakt het coachen eenvoudig want dit betekent dat er een duidelijke basis aanwezig is. Vergeleken bij de referentiedata was te zien dat Robin op twee specifieke punten zeer vroeg in de remmen ging, op 1 punt zelfs voor zijn sterkste sector waarmee hij eigenlijk het voordeel van zijn sterkste sector teniet deed.
Door dit middels een grafiek en de track map inzichtelijk te maken, kon Robin mooi gericht aan de slag! De eerste twee seconden (wat ongeveer 4 Assen secondes zijn) vlogen er al snel af. Na deze stappen hebben we de beelden en de data er weer bij gepakt en weer de highlights eruit gefilterd waardoor Robin op zijn laatste dag, keurig onder zijn eerder gereden tijd door reed!
Vanuit een mooie stabiele basis kon Robin gericht worden op de zwakke plek om vervolgens op eigen kracht te trainen. Keurig gedaan en een mooie tijd van 1.15 neergezet
Jurien ging voor zijn eerste track-event. Naast het leren rijden op circuits, werd Jurien ook ondergedompeld in het warme bad van het leven op het paddock. Het rijden, bezig zijn met je motor, uitrusten tussen de sessies door en een biertje bij de barbecue aan het einde van de dag heeft ook zo zijn charme. Jurien bleek deze dagen een natuurtalent in paddocklife, het was alsof hij hier al jaren rondwandelde.
Ook zijn prestaties op de motor waren niet onverdienstelijk. Jurien maakte stabiele progressie en liep tegen de zaken aan waar eigenlijk ieder beginnend trackday enthousiasteling tegenaan loopt.
Jurien werd nu voor het eerst geconfronteerd met verkeer waar hij voorbij moest maar hij had nu ook voor het eerst de gelegenheid om een baan te leren kennen. Wanneer je een baan kent, krijg je weer mentale ruimte voor jezelf, je motorbediening en je andere technieken.
De basistechnieken en volgordes van handelingen zijn de basis waar Jurien mooi mee heeft kunnen trainen. Naar verloop van sessies zagen we de rondetijden zakken, en nog belangrijker, we zagen de tijden stabiliseren, dit betekende dat Jurien dus een stabiel rijritme begon te krijgen wat ontstond door zich een bepaalde basis in te trainen.
Keurig gedaan en mooie stappen gemaakt!
Naast het coachen, filmen en voorrijden van Jurien en Robin, heb ik zelf ook mooi nog even kunnen trainen met de R1. De R1 is nog helemaal standaard af fabriek. Er is slechts een circuitkuipje omheen gevouwen.
Deze dagen kon ik eigenlijk al merken wat er op Oschersleben, een weekend later, nog veel duidelijker zou worden:
De standaard vering met hydrostop, heeft zijn grenzen. Een rijder op hoog niveau zal hier nog iets langer omheen kunnen werken dan een sterveling als ik.
Door de veerwegbeperkingen van een hydrostop en de straat georiënteerde standaard vering, werd de motor op sommige momenten, met name in het aanremmen steeds onstabieler. Dit mocht de pret niet drukken en gaf ook een uitdaging om de winst ergens anders te zoeken. Ik sprak verschillende ervaren Mettet-rijders met ieder hun eigen theorie voor wat betreft de bochtlijnen, remzones en andere technieken op deze specifieke baan. Ik heb verschillende rijders mogen volgen om de kunst van het rijden op Mettet af te kijken. Dit leidde tot nieuwe inzichten op sommige sectoren en gaf stof tot nadenken en proberen. Zeer interessant!
Na drie lekkere ontspannen rijdagen van coachen, voorrijden en zelf vrienden worden met de R1 kon ik met een 1.11.3 op de klok tevreden naar huis.
De 1.11 kon nu vrij vaak gereden worden, de volgende keer wordt het een haalbare doelstelling om een 1,09 hoog te rijden. Daar zal ik Bob Stopler nog even om een sleepje voor gaan vragen:)

